CrazyCatmanCrazyCatmanBruger på klassisk motor - danmarks største site for klassikere
Dato: 2014-8-18

CrazyCatman Tilmeldt: maj 2013
Emner: 9
Svar: 96
Klassikere: 12
Fotoalbum: 3

Brætspil?

Ja der er nok nogen af jer andre gamle som også kan huske at man engang sad sammen med venner eller familie, rundt om et bord, spiste Matador-Mix og flyttede rundt på små plastic biler eller andre plastic dimser i stedet for at sidde foran en skræm og skyde sine venner og folk man ikke kender...
Kan I huske de dage? Og er der andre end mig der godt kan lide at sidde og hygge sig med at blive ruineret i et godt spil Matador eller forsøge at overtage verdensherredømmet ved at skubbe små plastic figurer rundt på en papskive?

Hvis der er nogen i området (Storkøbenhavn) der er har lyst til at sidde ned en aften og spille et spil. Jeg har selv en lille samling af spil (115 - sådan cirka); nogen af dem er nye spil, men mange af dem er klassikere - lige fra førnævnte Risk og Matador - men også spil som Afrikas Stjerne, Fuldrigger, Landmandsspillet og og Ludp samt andre gamle. Nogen er endda bil- og trafikorienteret (som f.eks. Færdselsspillet).

Jeg elsker altid at få fat på "nye" spil til min samlig, så hvis der er nogen der har nogen spil som de vil af med så må I også gerne sige til

Gå til sidste svar »

Svar til: Brætspil?

• CrazyCatman Tilmeldt: maj 2013
    4 år siden

Ja jeg tog også et spil med min søster for et par dage siden; jeg har en nyere udgave fra Brio (der opkøbte Carl Drechslers patenter da Drechsler Spil lukkede i midt-70erne og relancerede dem som Joker - herunder Matador) - lidt ældre end den man kunne købe i Netto for noget tid siden (ret billigt faktisk - det var vist for omkring 50 kroner eller sådan noget).
    Vi har også siddet og spillet Skarnsunger (Alga - som opkøbte Sesam, og som også er en del a Brio) - det var lidt creepy at spille det om natten selvom det er et børnespil...

Mit problem er lidt at jeg er med i nogle spillegrupper primært bestående af internationalle spillere, så mange af de danske spil jeg har er enten svære eller umulige at spille med dem. Og det er ikke altid at jeg kan få overtalt min søster til at spille nogle af de spil som jeg har men som jeg ikke har fået spillet endnu - ud af de 115 (+/- et par enkelte) spil jeg har, er det ikke alle sammen som jeg har nået at få spillet. Nogen af dem skal dog ikke spilles - og skal ikke forlade hjemmet uden at jeg har fuld kontrol over dem; et af disse er første udgaven af Matador fra 1936.

4 år siden

Er der nogen der kunne være interesseret i at spille et spil i weekenden? Ja, det behøver jo naturligvis ikke være Sjov Gennem Europa (jeg oploader bare et billede i hvert oplæg - et billede af et spil som jeg har som enten handler om biler og trafik eller hvor bilen er i centrum af spillet eller forsiden) - det kunne være Matador eller en af mine andre hundrede spil.
    Se eventuelt min liste: http://boardgamegeek.com/collection/user/CrazyCatman?own=1&subtype=boardgame&ff=1

• claus J Tilmeldt: maj 2013
    Emner: 5
    Svar: 41
    Klassikere: 1
    4 år siden

det kunne da være superhyggeligt. desværre er jeg lidt langt fra dig. selv har jeg et ældre matador spil. alder kender jeg desværre ikke. men rådhuspladsen koster 400 kr.

4 år siden

og bilerne ligner ældre rolls royce.

4 år siden

Det er udgaven fra efter 1948 så vidt jeg kan se (Rådhuspladsen er med "å"?). Bilerne er faktisk før-krigs Volvo PV og blev brugt i mange danske spil (det er samme model som Palet bruger i både Færdselsspillet og Sjov Gennem Europa/Skandinavien - og Drechsler bruger dem fra Matador 1948 (2.eller 3. udgave).
    Det ældste Matadorspil jeg har er med træbiler og træhuse, og hvor Raadhuspladsen er med dobbelt-a. Der er én ældre version mere med blybiler, muligvis er dette første udgaven.

Hvis du kunne have interesse i at sende mig et høj-opløsingsscan af din spilleplade ville jeg være meget glad.

• pol C Tilmeldt: jan 2014
    Emner: 22
    Svar: 121
    4 år siden

Vi har så åbenbart det første af matadorspillet, bilerne er sådan nogle smalle støbte nogle, hoteller og huse er af træ . Spillepladen er for sig og æsken er kvadratisk og måske på samme brede som spillepladen , når denne er foldet.Det er min fars ,han er født i 1937 og mener og have fået den af sin mormor

4 år siden

Ja det er den første udgave fra 1936. Æsken er så vidt jeg husker lidt smallere end brættet - og brættene mangler meget ofte i de gamle udgaver; først i slut-60erne lavede Drechsler et Matador-spil hvor plade kunne ligge i æsken.
    Udgaven med blybiler er også den som Varnæs og venner spiller i TV-serien Matador.

Jeg er samler af både de gamle Drechsler og Palet spil - begge er nogle af de største danske producenter af spil fra de gamle dage. Min Drechsler samling er desværre ikke så stor som min Palet samling, men jeg har også på fornemmelsen af Palet i Ålborg var større end Drechsler i Glostrup (nogen er dog uenige)

• pol C Tilmeldt: jan 2014
    Emner: 22
    Svar: 121
    4 år siden

Ok men nu til noget der ikke er dansk: Vi hjemførte et plastspil ffra Australien ,der i grove træk var et ludospil ,men her var kun en terning der til gengæld sad i midten af spillet under en plastkugle ,monteret på en bimetalsfjeder. med et ledt tryk på kuglen klikkede fjederen og terningen blev kastet rundt. med tiden blev det meget brugte spil dog så slidt at terningen ikke mere kunde aflæses under kuglen ,da den nærmest var som sandblæst af 1000 vis af terning"kast".Spillet måtte kasseres.Stor var glæden da jeg flere år senere spottede et spil magen til dog med brugsanvisning på tjekkisk . Det var nemlig i Liberec , Tjekkiet

4 år siden

ejg kan desværre ikke scanne brættet. kan tilbyde at tage et mere detaljeret billede af det.

• Ingemar L Tilmeldt: dec 2014
    Svar: 1
    4 år siden

Hej jag har ett Matador spel med blybilar. Skall säljas. Sänder bilder om ni mailar mig på ilumusika@gmail.com
    Ingemar från Höör.

• Christian S Tilmeldt: maj 2019
    Svar: 1
    2 måneder siden

Gad vide om den her tråd stadig er aktiv, jeg har fundet et dresler spil der hedder "pionér" husker jeg spillede det som lille, men ik helt meget mere. Det er umuligt at finde noget om på nettet?!

Svar til: Brætspil?

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...