CrazyCatmanCrazyCatmanBruger på klassisk motor - danmarks største site for klassikere
Dato: 2016-11-1

CrazyCatman Tilmeldt: maj 2013
Emner: 9
Svar: 98
Klassikere: 12
Fotoalbum: 3

Restuarering af gammel ukrainer

Året er 1965, L.I. Brezhnev er året forinden trådt i spidsen for Kommunistpartiet - og dermed for Sovietunionen - og mange år skal endnu gå før han, ved sin død, går af.

Et stykke udenfor Moskva ligger en industiby, med rødder helt tilbage fra Vikingerne: Kiev - og her ligger Kievs Motorcykel Fabrik - KMZ: Grundlagt i 1946, som overtageren for militær motorcykelproduktion for det kun fire år gamle IMZ (Irbit Motorcykel Fabrik), som dog fortsætter deres produktion, dog primært civile motorcykler til det arbejdende sovjetiske proletariat.

Her, på denne fabrik, nær den tredjelængste flod i Europa, kommer en sort K-750M til live - hvad der siden sker ved kun denne - men den har svoret evig tavshed om sin fortid i Sovjetunionen. Dog kan den fortælle at den i 1980erne og frem til Sovjetunionens kollaps har holdt sit otium i Hviderusland.

Fra byen Lida flygtede den ukrainskfødte motorcykel over Østersøen og langt ud på landet i Danmark: Her på Fyn bliver den strippet for farver og glæde, og lever i lidt fugtige omgivelser til den er rigeligt rynket af rust.

Men så én dag - den 25. maj 2013 bliver den gennet ind i en kassevogn - og ankommer til forstad til København. Her bliver den efterset - nedværdigende: Som en hest på et marked, inden den får bare lidt gode oplevelser, inden den igen bliver gemt lidt af vejen.

Yderligere tre år skal gå inden kommer til København; Først i en lille celle, med overvågningskameraer i gården, automatiske gitter porte - og kun én person har nøglen til porten der giver frisk luft og lys!
En dag sker det så at sammen med en lille portugiser, som også har været lukket inde, bliver motorcyklen - uden sidevognen - flyttet op på en trækvogn, for derefter at blive trukket over vejen, gennem parken - og videre gennem Christiania - til offentlig skue og kommentarer, inden den kommer ind i en hal - et gammelt militært magasin - hvor den oplever at gamle køretøjer bliver taget under kærlig hånd. Og hun trænger til det! 51 år er gået siden hun forlod fabrikken i Kiev, og nu skal hun endelig have lov til at blive en dame!
Et par dage senere ankommer sidevognen, med en anden portugiser.

Årene i Ishøj har givet hende nogle ar; et stykke af taget faldt ned og var gået igennem hendes tank, og et fald har givet hende et lille mærke i samme side af tanken. Rundt om findes der rust helt tilbage fra hendes tid på Fyn, men meget er stadig det samme gamle.

Nænsomt bliver hun adskildt; fendere, lygtehus, tank - stort set alt der ikke er svejset fast bliver fjernet - og når det kommer tilbage er det ikke længere sort: Den bare metal står gråt og mat foran hende, inden det første lag beskyttende zink sprøjtes på. Herefter får det ét lag blank sort lak. Udstødningsrørene, og andre, engang forkromede dele får hvid lak, enten helt normal, eller radiatorlak - og efter noget tid er der igen gjort bare lidt pænt.

Stadig mangler der noget, men hun er godt på vej...

Gå til sidste svar »

Svar til: Restuarering af gammel ukrainer

• michael B
    Hjælpeadmin
    Emner: 6
    Svar: 49
    Klassikere: 2
    1 år siden

god fortæling ,er det dig der har stået for opgaven ?

• CrazyCatman Tilmeldt: maj 2013
    1 år siden

Jeg har stået for opgaven fra den blev hentet på Fyn og indtil nu ja; jeg har selv været sandblæseren (første gang nogensinde!) og maleren - det er dog ikke sådan at motorcyklen skal stå som funklende ny - men skal have en "Russian shine"; derfor har den kun fået ét lag lak, hvor bordbenet til min båd fik flere lag (mindst tre).

Dog er der stadig lidt arbejde, herunder at lappet hullet i tanken (som jeg har boret op med et kopbor), trukket bulen ud - og så skal det jo blæses og males igen! Og så er der en masse andre ting. Svejsearbejdet skal jeg have hjælp til! Jeg kan godt svejse - men jeg kan kun svejse grimt! Og naturligvis skal der laves det helt store service af motor og bremser inden den så skal en tur forbi en synshal og forhåbenligt derefter få stukket sin første danske plade!
    Men inden da er der stadig lidt vej at gå - som de siger i Rusland; davej!

• Fister ® Tilmeldt: sep 2013
    Emner: 4
    Svar: 12
    Klassikere: 1
    Fotoalbum: 2
    1 år siden

Super med lidt aktivitet på dette "døde" forum....
    Og et spændende projekt du der har fundet dig.

1 år siden

Mange tak; jeg håber at kunne få en fin motorcykel ud af det indenfor det næste halve år: Lige nu står den at rode med det elektriske samt på lappet det hul der er kommet i tanken fra taget (og min egen udboring) - jeg havde helt glemt hvor meget jeg hader elektronik arbejde!
    Så mens jeg venter på smeden som skal lave tanken pæn - så er jeg faktisk i gang med et andet lille projekt; denne gang en knallert

• Free Willy Tilmeldt: apr 2015
    Emner: 4
    Svar: 81
    1 år siden

Det bliver spændende at følge. Opdaterer du løbende her i tråden?

1 år siden

Ja jeg gør mit bedste på at samle lidt gode ting sammen at skrive om på tråden her, men bliver nok ikke til en masse små "klat"-linjer, for vil helst give lidt tanker og stemning med til det jeg skriver.

Lige nu kan jeg da fortælle at mens jeg (stadig) venter på smeden der skal lave tanken, så søger jeg efter hvad jeg mangler til det elektriske. I mellemtiden går tiden med et andet lille projekt - og så har det desværre også stået på at skulle reparere på min SCO Postcykel fra 1973, så der er ikke blevet lavet så meget på KMZen

1 år siden

En ordentlig spand dele er på vej fra Ukraine; bl.a. har jeg jo længe manglet sidevognens forlygte, og selvom jeg havde overvejet at bygge min egen, så fandt jeg alligevel en til en fornuftig pris: Den skal nemlig bruge den gamle udgave, som er noget dyrere end den nye trapez-formet, "nye" model. Når den ankommer så skal den en tur i sandblæsekabinen og herefter grundes og males så den passer til skærmen den skal sidde på.

Foruden denne lygte er der også en forskærm på vej; den skulle gerne ligge i tolden lige nu, men skulle også meget gerne bleve sendt videre uden opkrævning jf. frihandelsaftalen mellem EU og Ukraine, Georgien, Moldova (DCFTA) der er i fuld funktion siden 1. januar 2016, som gør handel mellem aftalelandene told- og momsfrie på samme måde som EFTA.
    Jeg venter også på et sæt knæ-plader til at montere foran på motorcyklen så man kan sidde i dejlig, ukrainsk, kraftigt jern-læ!
    Derudover venter jeg på lidt andre smådele fra Ukraine og Polen.

Men hvad kan jeg lave mens jeg venter? Og hvad har jeg lavet indtil da?

For at svare på det sidste spørgsmål først, for det kan gøres kort: Ikke en skid.
    Og dog: Jeg har flyttet motorcyklen ud hvor jeg bedre kan arbejde på den; det gør også at den står fremme på værkstedet så den kan ses af gæster - og kræver derfor at den holdes pænt i og omkring den. Derfor har jeg også ryddet op; mange af mine små projekter (bl.a. den lille lygte) har gjort at der var en kasse med lamper for at finde noget der kunne bruges, det er nu lagt op på lageret, sammen med andre ting som jeg ikke kan eller skal bruge her og nu.
    Tiden er også brugt lidt på at gennemgå hvad der kan og bør gøres i samarbejde med ham der skal hjælpe mig med det, herunder smedearbejdet på sidevognen.

Og på den måde glider vi jo lige så stille over i det første spørgsmål om hvad jeg skal lave mens jeg venter på at alle delene kommer. Vi har diskuteret om hvordan vi får sidevognen sandblæst uden at skulle ud i byen og finde en til at gøre det: Sandblæsning vil jo under alle omstændigheder gøre det meget nemmere når vi skal lave rusthullerne, og jeg fik af vide at der tidligere er blevet sandblæst større emner udenfor: Simpelthen afmontere sandpistolen fra blæseren, og så sætte den på en trykluftslange nedenunder som så trækkes ud. Den slange som suger sandet op stikkes ned i en spand med sand og så står vi ellers udenfor og blæser væk. Ja, en kold affære på denne tid af året, men mon ikke at det kan lade sig gøre uden at dø af kulde? I første omgang er det jo "kun" bunden der skal blæses så vi kan bese og reparerer den. Det HÅBER jeg at kunne komme igang med i weekenden, men det kommer jo også an på hvordan vejret arter sig... Er vejret uregerligt, så bliver jeg hjemme og starter en Commodore 64 i stedet for...

1 år siden

Så er der lidt godt nyt - og lidt knap så godt nyt:
    Forskærmen ankom i går - i "postsæk"! Desuden ligger der er par nye slanger klar og venter på et par andre pakker:
    En pakke fra England er nemlig blevet væk! Den skulle indeholde ukrainske benskærme til at montere på forgaflen og nye fælgbånd til alle fire hjul! Desværre har jeg kun kunne få nye slanger til to hjul. Dog skal alt dette ikke på før end jeg også får bestilt nye dæk; og så skal fælgene i mellemtiden sandblæses og males så det hele er klart til at få gummi på.

Jeg har også modtaget et nyt tankdæksel, da det kinesiske dæksel der sad på da jeg købte mukkebikken ikke er særlig godt - ulempen er at det originale dæksel ikke har lås, fordelen er dog at læsen på det kinesiske dæksel har en lille klap, og den er løs, så der kan sikkert alligevel komme vand i låsen, og besværliggøre tankningen. Oh well.. Men det ny dæksel fra Ukraine er meget flot!
    Desværre skulle den pakke også have indeholdt sidevognslygten - og det gjorde den ikke! Så nu har jeg kontaktet virksomheden og fortalt om det manglende indhold - og at æsken jeg modtog ikke ville have plads til andet end dækslet, så enten har de sendt den i to pakker, og så ville jeg da gerne kende til trace nummeret - eller også har de vist glemt at sende de sidste dele.

Fra Tyskland (eller rettere fra Polen, men sendt fra Tyskland) er der modtaget lidt smådele fra en flinker mand nær Stettin (hvor min båd også er fra). Jeg overvejer om jeg skal lægge en ny ordre hos ham på et luftfilter så jeg slipper for det oliesjask og fiske line som ukraineren oprindeligt er født med...

Og så har Q8 ved min arbejdsplads sørme tilbud på blyerstatning! 30 kroner for en flaske på knap en liter - omtrent halv pris af normalt, måske en af mine værksteds"kollegaer" er interesseret i den, han har i alt fald spurgt efter det, og ellers kan jeg jo altid bruge den i Hillman'en.

Og så lige en opdatering: Fordi Post Norden, eller den lokale Kvickly ikke helt kan finde ud af deres interne procedurer, så er min lygte på vej tilbage til Ukraine! Jubii! Tak fordi I ikke meddelte at jeg havde en pakke liggende og... nåja! Ikke så den i Jeres system da jeg var nede efter den 13. januar (hvor den ankom til butikken) og udleverede den.
    "Den forventede ventetid er... 13 minutter"
    Kundeservice!

1 år siden

I min overophedning glemte jeg helt at mens jeg var i Stof 2000 for at købe en lynlås til min sejlpose, og nogle messing øjer til min soldug, så købte jeg også en lynlås som jeg har planer om at bruge til en overtrækspose til reservehjulet. Da der var tre rest-lynlåse for 20, købte jeg faktisk en til i lyseblå til at lave en reservehjulspose til min Hillman også...

Snakken med Post Norden kom så frem til at Vostok skal melde min historie til den Ukrainske postservice, som så skal oprette en erstatningssag mod Post Norden og så gensende pakken, da der er tale om en intern fejl i PN som har gjort at jeg ikke er blevet informeret om at pakken ventede på mig, og at jeg ikke efterfølgende har fået den udleveret.
    Det vil sige at jeg jo nu skal vente mindst to uger endnu på min lygte og muligvis bliver opkrævet for endnu en omgang moms og "Mafia-gebyr" (sidste omgang var gebyret dejligt nok lige over det dobbelte af afgiften på varen selv) - og kender jeg ukraninerne ret så bliver pakken ikke sendt med mindre jeg betaler for genforsendelsen (som jeg så måske en gang kan få refunderet af den ukrainske eller danske postservice)...

Lidt hovedpine... men jeg kan da glæde mig over at jeg i det mindste har en forskærm som jeg kan sætte mig til at undersøge og affotografere inden jeg så kan sandblæse den og male den igen... Men flot er den, men når resten af motorcyklen er nymalet så bør forskærmen også være det (farverne er heller ikke helt de samme)

1 år siden

Mariusz som havde sendt benskærme og fælgbånd har nu sendt en ny pakke til mig - denne gang med tracking nummer som jeg kan følge med i; I går aftes var den i Gdynia (en dejlig by) - han har lagt lidt ekstra i har han skrevet - så nu bliver det spændende og se hvad det er. Han beklagede at den første pakke er blevet væk (det var den der aldrig dukkede op) - og ville hellere have glade kunder end at dårligt ry; inden da havde jeg endda fortalt at jeg syntes at han havde udført en fantastisk service ved flere gange at spørge om pakken var kommet frem... (og efter hvad der skete i går tænker jeg på om den ligger eller har ligget i Kvickly og ventet uden at jeg har fået besked om den også...).

Hvad angår lygten som er på vej tilbage til Ukraine, så har Vostok svaret på min mail om Post Norden der tog den på sin kappe, men ikke kunne stoppe den. Han beklagede at det ukrainske postvæsen er berygtet for dårlig service, så han orker ikke at oprette en sag med dem, og tvivler stærkt på at de vil standse den og sende til tilbage til Danmark. I stedet vil han sende den til mig så snart den kommer - fragtfrit som tegn på god vilje da han godt kunne høre at det ikke var min fejl.

En sjov lille historie om Vostok er at han godt ved at hans virksomhed er med til at gamle motorcykler er med til at forurene miljøet - men han er jo også tilhænger af at de gamle køretøjer holdes ved lige. Derfor har han planer om en hytte i Rusland hvor han kan plante træer; han har før haft en hytte på Krim, men grundet annekteringen og sanktionerne har han valgt at rømme hytten og har doneret den til en familie med tre børn som trængte til en frisk start efter at have flygtet fra de hårdeste områder nær Donetsk.
    Der er faktisk rart at vide at der ikke bare er tale om endnu en businessman der bare skovler penge ind til sig selv, men om en der både har interesse for de gamle motorcykler, for milijøet - og for andre.

• pol C Tilmeldt: jan 2014
    Emner: 22
    Svar: 138
    Klassikere: 1
    1 år siden

Ta k for god læse underholdning CC , jeg har jo selv en fin Dnepr MT 10 der har været udsat for min fantasi og er en ren modsætning til den afklippede cafe /bobberstil.
    Babetta. Jeg læste en gang en rigtig fin rejsebeskrivelsemed to unge mennesker der måske var testkørere for fabrikken , ihvertfald kører de to gladeligt afsted på to helt nye Babettaer hvor de blandt andre udfordringer forserer ørkenen , og da de endelig kommer hjem igen har køretøjerne ikke så meget som slået en forkert vind

1 år siden

Mange tak for de fine ord.
    Og lidt fik jeg da lavet i mandags:
    Først og fremmest kunne jeg ikke forstå at sikringsholderen ikke kunne sidde i lygtehuset som det burde; så tog jeg tændingslåsen af, da jeg overvejede om jeg havde vendt blikket forkert og tændinglåsen derfor var vendt forkert. Den fine lille, lidt specielle pære blev taget ud og prøvemonteret i det andet hul. Ja der passede den jo fint nok. Så var dens hul jo ledigt og så prøvede jeg at skrue sikringsholderen i det hul i stedet - og det virkede sgu!

Så sammenlignede jeg med det billede jeg har hvor der fint er lavet streger og skrevet hvad der skal forbindes hvor; Sgufanden havde jeg fået vendt blikket forkert! Af med det igen, vend det om, og monter alle ledninger igen igen igen.
    Grunden til at det er blevet adskildt i første omgang er at den tændingslås jeg havde købt må have været til en nyere model, fordi den passede ikke med de huller det hele skulle monteres på - eller sådan noget lignende, så jeg flyttede låsecylinderen over i den gamle tændingslås og må have haft vendt den forkert

Og nu jeg var ved det, så manglede jeg jo speedometerlys; men både speedometerlyset og positionslyset bruger samme holdere, og jeg tænker at det nok var nemmere at montere positionslyset når det så bliver bestilt og kommer, så jeg forlængede ledningen til speedometerlyset satte den op i uret, og ind på plads i tændingslåsen. Så nu mangler jeg jo bare at købe en ny holder til positionslyset, og det skal så være på den sidste plads.

Men... jeg har en stelledning siddende som jeg ikke aner hvor hører til! Den sidder på en bolt/møtrik ved et ophæng "mellem" generator og tændspole - og jeg kan simpelthen ikke se hvor den hører til! Der sidder allerede en stelledning fra lygtehuset til forlyssoklen, så det er ikke der den hører til...

Jeg fik også monteret centralstøtteben - mest fordi den jo skal have hvis jeg ikke har parkeringsbremse - hvilket jeg endnu ikke har, ikke at jeg har tænkt mig at bruge den, for det er jo alligevel en tung motorcykel sådan at løfte op! Men den sidder på, og jeg har fået løftet den op! Så jeg bør faktisk afmontere baghjulet allerede og klargøre alt hvad der hører til der - men det bliver først når al gummien er her - jeg mangler fælgbånd (de skal bare hentes) og dæk.

En lille øv-ting blev så et knækket koblingskabel; så det skal også bestilles.
    Og så skal der jo også stadig arbejdes mod rust de forskellige steder, bl.a. i sidevognen og på tanken: så kan den også blive malet som de andre dele!
    Forskærmen skal jo også klargøres inden sandblæsning og maling så jeg ved hvor den skal have lavet fine, håndmalede striber. Derfor skal der tages billeder fra i alt fald de tre af siderne, måles afstand og tykkelse og så skal det noteres på billederne. Samme vil jo gøre sig gældende for tanken og for sidevognen: På tanken fandt jeg jo svage tegn på striberne, og fik taget billede af dem, og på sidevognen kan de stadig ses nogle steder, hvor det ikke er blevet malet over med Gori.

Så der er da lidt at lave endnu, men vi når det jo nok.

I går fik jeg en SMS fra Post Norden om at min pakke med benskærmene ville komme den dag - det kom også på min tracking app: senere kom der så en besked på tracking app'en om at pakken var "forsinket en dag" - fair nok tænkte jeg så.
    ... og puf: om eftermiddagen "Forsøgt leveret: Du får besked når pakken kan hentes på posthuset" - og her gik jeg og troede at den var forsinket, og så kom den alligevel!
    Anyway: Fredag is my lucky dag, der vil jeg nemlig hente den og køre den direkte til Christiania så det hele er samlet - og så mangler der jo kun én pakke: nemlig sidevognslygten fra Ukraine, som blev sendt retur.

Det skal sgu nok blive godt!

1 år siden

Alle delene var jo heldig kommet i anden omgang! Og med en god service - og kvalitet, så har jeg jo lagt endnu en ordre hos den gode "Vostov"; denne gang en af de lidt større, som bl.a. tæller nye bremsebakker (just in case), nye eger (jeg håber at jeg kan finde ud af at strikke sådan nogle sammen...), nyt koblingskabel (jeg fik knækket det originale,ups), nyt ledningsnet - i forskellige farver modsat det originale som findes i to farver... sidevognscover og reservehjulscover - og så tænkte jeg at et elektronisk tændingssæt måske ikke var en helt dum idé trods det er russisk produceret og ikke er originalt - man kan jo altid gemme det gamle i en fin kasse så man kan skifte det hele ud igen hvis man skulle få behov for det

Fra Polen har jeg samtidig bestilt en fatning til positionslyset i stedet for den jeg satte op i speedometeret; og det skal jo nok blive godt når der kommer lys over hele sagen!

Sidevognslygten er lidt et kapitel for sig; da den ankom så var det præcis som jeg havde fået af vide; fin stand, men lidt træt i lakken - og jeg bestilte netop denne frem for en af de pæne så jeg for at være sikker på at farven ville passe med resten alligevel skulle sandblæse og male den; og den er ved at "modne" nu inden den skal have klarlak.
    Ud over selve lygtehuset fulgte også selve bundpladen med - og her var der lavet noget fusk som helt sikkert ikke er E-godkendt (hva' fa'en, det er lygteglasset jo heller ikke); to dioder magen til dem i cykellygterne var sat sammen og sat på; og jeg tænkte at mon ikke det går an nu hvor det jo er til positionslys kun? Jeg regner i alt fald med at tage chancen. Men nu skal jeg jo først lige blive færdig med lygtehuset før det kan monteres og fusken gennes væk.

Benskjoldene har ikke været nemme at få til at sidde; jeg har arbejdet en del med at montere dem og tilpasse dem, set andres billeder og til sidst konstateret at det nok bare skal sidde sådan lidt vindblæst.

Men men men... jeg gider faktisk ikke at lave mere ved den KMZ - i alt fald ikke før jeg får delene fra Vostov så jeg kan komme ordentligt igang.
    ... ja... det skulle da lige være at sandblæse og male forskærmen....?

1 år siden

Så kom reservedelene!
    Først ankom et ret fint reservehjulsovertræk; Oprindeligt havde jeg jo selv tænkt på at lave det, men prisen var blevet dumpet en del, så jeg slog til på et færdigsyet.

Og i fredags fik jeg så en anmeldelse på en pakke der ventede på mig fra ? og det kunne jo være hvemsomhelst... da jeg kom ned i postbutikken kunne jeg så se at det var en halvtung en; og det betød jo reservedele fra Ukraine! Og det var det også!

Pakken indeholdte således
    - Sidevognsbetræk (det er ikke helt pænt, men forhåbenligt funktionelt)
    - Bremsebakker til begge hjul
    - Eger og nipler til alle fire hjul
    - To slanger - så nu har jeg fire
    - Nyt ledningsnet
    - Elektronisk tændingsanlæg (russisk)
    - Nyt, originalt kickstartergummi
    og nyt originalt koblingskabel.

En dejlig pakke!
    Vi starter jo så med det lette arbejde; montere det nye kickstartergummi (man skal jo huske, når man skal lege med ukrainske damer skal man have gummi på!).
    Dernæst gik tanken på hvor jeg skulle tage fat... Lægge nyt ledningsnet og installere den elektroniske tænding? Ja, men det er besværligt uden at fjerne tank og forhjul. Skulle jeg gøre det og så klippe de gamle eger op? Nej, jeg kan lige så godt starte med reservehjulet; de er alle udskiftlige med hinanden under alle omstændigheder... (jeg skulle have købt et ekstra sæt eger, så jeg havde fem sæt; et til at forsøge selv - og så give op på - og så fire sæt som nogen der kan, kan få lov at bikse dem sammen på skift. Jeg tager i alt fald kun ét hjul af gangen; klipper det op, sandblæser og lakkerer fælgen, og så forsøger at strikke det sammen med et andet hjul. Inden da vil jeg lige sikre mig at det ikke er alt for skævt, for russiske og ukrainske hjul som regel er enten skæve eller meget skæve og enten ovale eller ottekantede. Men ja hvis de er acceptable, så bliver de sandblæst og lakkeret på skift inden de bliver strikket op. Og derefter er der fire nye remme (fælgbånd), og slanger klar - men jeg tør faktisk ikke gå igang før jeg har nye dæk til dem også så det hele kan samles sættes på og så tage den næste.
    Når jeg så alligevel har for- og baghjulene af så kan jeg inspicere og eventuelt skifte bremsebakkerne, og samtidig på baghjulet inspicere drevet.

Når forhjulet er af er der også god adgang til at afmontere tændingsdækslet, montere den ny tænding og nye ledninger. Og når forhjulet er af og tændingen er skiftet, er det jo også det rigtige tidspunkt at montere forskærmen på!

Og nu kommer vi så til det som nogen nok tænker fedt nok, men hvad har du så egentligt lavet i går?!
    Jeg er gået igang med at sandblæse forskærmen; vores sandblæsekabine er ikke den bedste så den blev lidt forpustet og trods de mange finter man kan lave for at få den til at tage ordentligt fat igen, så var det bare ikke helt nok. Derudover var jeg altså blevet lidt træt i armen, så jeg skal have gjort det færdigt indenfor de nærmeste dage; Hele undersiden er blæst (men jeg skal nok have inspiceret det når jeg er færdig med oversiden), og godt 1/4 eller 1/3 af oversiden er færdig.
    Når den så er klarpirat så får den den sædvanlige behandling med zink, grunder og lak inden den så får en håndmalet stribe og klarlak... jeg kan faktisk ikke huske om jeg har givet resten klarlak, men jeg tror det egentligt ikke, for der er noget forskel på sidevognslygten og skærmen... så det kan godt være at jeg skal have gjort noget ad det andet om.

Da det så var gjort kom tiden til at få gjort noget ved tanken; desværre var smeden der skulle hjælpe mig med at klippe et stykke ud til det hul jeg har skåret gået så det må også vente; men så kunne jeg få udført nogle af de andre ting der også skulle laves:
    Det ene udligningsrør i bunden er stoppet; og jeg har tidligere prøvet med en masse rustløsner og en stiv tråd men kan ikke få det ud, og til sidst har jeg så ikke kunne se nogen anden udvej end at jeg måtte save bøjningen af for så at kunne stikke noget ind - en skrue ville jo nok fungere - og det gjorde den!
    Dernæst er der engang, enten i Hviderusland eller på Fyn lavet en ualmindelig grim lapning bagerst på tanken; der er lavet en mases klatter som har lavet en svulst som derved har gjort at tanken ikke kan komme helt ned.
    Så frem med vinkelsliberen og slibe noget af svulsten ned - og nu sidder den næsten perfekt: Den kunne godt tåle lidt mere slibning så den kommer til at sidde helt perfekt.
    Derudover så mangler jo bare at få lavet den lap, som den anden smed så skal svejse på, da han kan gøre det næsten usynligt, og så skal jeg have sat én prik over det lille hul jeg har markeret hvor der er et 0,1-0,5mm hul som kom frem til skue under sandblæsningen. Og så kommer den sædvanlige ballade med zink, grunder, og lak inden jeg endelig kan montere låget som endnu er løst på tanken for der er jo ingen grund til at montere den før tanken er helt klar og malet...

Hvad dæk angår... ja, jeg tror at jeg får fat i Ural-Flemming, for jeg er ikke helt god til det med konvertering af gamle og nye størrelser...

Jeg ville også gerne finde på noget at genbruge de gamle, sovjetiske dæk på... Er der nogle af Jer der har forslag til hvad man kunne lave af fire gamle dæk?

1 år siden

Kiggede lige hvad fire 3,75 x 19 dæk koster; lige under 3.000 for fire Mitas dæk. Lige over 700 kr pr dæk.

100/90 og 110/90 skulle svare til 3.50 og 4.00 så måske skulle jeg fange noget i den størrelse. Et Mitas enduro sæt (fire dæk) koster lige over 400 pr styk - men er slangeløse dæk... Går det an at bruge slange fast i et slangeløst dæk...?
    Jeg har læst meget for og imod, hvor nogen siger at det på ingen måde skal gøres, andre siger så længe hastigheden ikke er for stor, og nogle siger at hvis fælgen er til slanger kan man godt bruge en slange og et slangeløst dæk, men hvis fælgen ikke er designet til slanger så vil en slange og et slangeløst dæk være livsfarligt...

1 år siden

Titel: Fordele og ulæmper ved en russiskproduceret elektronisk tændingsanlæg

Der er ved at ske lidt mere; Sidste uge kom der jo reservedele, og så småt er jeg gået igang; Det gamle tændingsanlæg og tændspole er afmonteret, og jeg har puslet lidt rundt med det nye smarte tændingsanælg. Det kommer med elektronisk rotor, tændspole, en bolt,en kronemuffe - og for K50-modellen lille adapter - og naturligvis en manual, kun skrevet på russisk. Mit russiske er ikke stærkt nok til alle de tekniske betegnelser, men selve monteringen har ikke været noget problem; problemet opstår nok nærmere når jeg skal til at indstille det så det står korrekt.

Tændingsanlæget er normalt designet til de nyere Dnepr og Ural motorcykler (650 kubik og 12V anlæg), derfor er der også leveret en adapter til rotoren på K750 modellen; bolten der følger med kan man ikke bruge på K750.
    Tændspolen; Fin, moderne én med hvor man kan montere de to spadestik fra rotoren i og også to udgange til tændkablerne.
    Men: Den fine nye tændspole er anderledes i monteringen end den originale tændspole, og kan derfor ikke "som sådan" sættes hvor den gamle er, dog står der at man kan bruge den gamle tændspole, dog ved jeg ikke hvordan at det skal kunne lade sig gøre, men det står jo nok i den fine russiske, men også tekniske manual... For oprindeligt går der kun ét kabel op til tændspolen (med ringsko), og på den anden siden går der et kabel til horn og tænding (hvis jeg husker rigtigt), tændkablet går så ned til strømfordelerfidusen hvor der deles ud af gnisterne til højre og venstre - boggstavligt talt). Men hvordan det så skulle komme til at fungere med de to kabler der sidder og hygger sig ud fra den nye rotor er jeg ikke helt sikker på - og så mangler der jo også en fordelerfidus... Derfor er enden på legen blevet at få lavet et beslag så den nye strømfordelerfidus kan sidde hvor den anden sad, bare lidt mere mærkeligt. Næste punkt er så at ledningerne skal forlænges for at kunne nå: for lendinerne er nemlig så korte at strømfordelerfidusen burde sidde inde sammen med tændspolen; men dér er det ikke muligt at fastsætte den, og løst skal den jo nok ikke hænge og dingle.
    Så ja; jeg klippede et beslag af noget plade fra en gammel CD-afspiller, som så er blevet grundet og malet.

Hvilket sender mig til del to; nemlig forskærmen som nu stortset er klar til at blive monteret! den har i alle tilfælde fået den sorte lakering, og mangler derfor nu kun "undervognsbehandling" inde i skærmen og få malet den hvide staffering og så klarlak. Når jeg så har fire fine nye dæk (jeg har overvejet at måske beholde fordækket da det faktisk stadig er pænt og bruge det som reservehjulsdæk, en jeg ved det ikke: det er trods alt fra maj 1981, så det bør nok skiftes), kan jeg komme igang med at strikke hjul sammen og afmontere forhjulet få forskærm på og få sat hjulet på i ét hug. Det er planen for alle fire hjul, at de bliver sat sammen og klargjort og så monteret inden det næste kommer af - eller i stedet for det der kommer af så der er mindre tid på bukke, for der kan jo ske nogle uheld med folk der kommer til at skubbe og sådan, og skulle til at skifte hele forgaflen fordi den er faldet ned fra bukkene orker jeg simpelthen ikke...

1 år siden

Vi tager lige en del to, fordi jeg vil vise et billede, og jeg må jo kun oploade ét billede pr indlæg:
    Tanken skulle jo også fixes op; jeg har jo skåret et hul i for at få lappet et hul fra et stykke drivhusglas der var faldet ned; og endelig har vi fået smeden til at sige at så snart at vi har en lap lavet til ham så skal han nok lukke det; så med min smedeinkompetence har jeg forsøgt at klippe og tilslibe en lille plade som så kan svejes fint på.
    Dernæst skal der også repareres et lillebitte knappehulsnål nede i bunden af tanken, men dette tror jeg godt selv at jeg kan lave med et enkelt tryk på svejseapparatet - og så er der den bule som jeg muligvis selv har fået lavet... Planen er at sejse en bolt på, og så trække bulen ud og fjerne bolten. Jeg har prøvet at banke den ud indefra, men det har jeg ikke kunne - heller ikke med en masse varme...
    Kan jeg heller ikke trække den ud bliver det nok i sidste ende noget med at spartle bulen ud, desværre...

Når alle disse skavanker er rettet op er det tid at male tanken op! Og så er det hele ved at være på plads igen!

Jeg har fjernet det meste af den "tumor" tanken havde i venstre tunel, som var en meget grim svejsning; den er ikke blevet perfekt glat, men jeg tør heller ikke tage for meget af, for den grimme svejsning er der jo nok af en grund, men den behøver vel ikke at være så grim som den er...

1 år siden

Smeden har fået svejset lappen på! Så nu mangler jeg kun at trække bulen ud, og give det lille hul et lille skud med svejseværket (den skal bare have en lille prik for at blive tæt tror jeg) - så nu er der ikke lang tid til at tanken kan komme til at matche resten af cyklen og kan monteres rigtigt igen!

Derudover er fire Mitas dæk på vej til mig og jeg kan lige så stille gå igang med at strikke fælgene en efter en; det er som sagt en længere process; jeg tager én fælg, skiller den ad (det bliver nok på den dovne måde med enten boltsaks eller vinkelsliber), dernæst bliver fælgen checket for hvor stor skævhed den den; er fælgen acceptabel bliver den sandblæst og lakkeret inden den bliver strikket til, målt efter og når nyt gummi på og derefter monteret. Mens fælgen er til tørring og bliver navet serviceret med fedt og bremsetromlen slebet ren for eventuel rust så alt er klar inden den næste bliver taget af og fixet op.

Den dårlige nyhed er at værkstedspladen er nu blevet dyrere; generel prisstigning på kontingent og lagerplads - og en næsten 100% stigning på værkstedsplads for motorcyklen; fra 340 til over 700 kroner om måneden... Det kommer til at kunne mærkes, desværre... Men der er jo heldigvis ikke langt igen! Når fælgene er lavet færdige så manger kun at få sidevognen lappet i bunden - om jeg også kan male den ved jeg desværre ikke (der står en Morris Eight til reparation i malerkabinen) - men det vil dog se pænest ud at både motorcykel og sidevogn var nymalede...

1 år siden

En langvarig pause; ferie, arbejde og marinetjeneste har været lidt i vejen for at kunne komme ned på værkstedet at lege.

I går stod den egentligt også på sejlads, men skibet skulle bruges til andre opgaver så jeg overgik fra at køre til Holmen til at køre til Christiania i stedet for, så jeg kunne arbejde på Lida. I rygsækken lå der lidt smådele - og nye LED pærer til hele vejen rundt.

Min plan var at få lappet det lillebitte hul der er i bunden af tanken så jeg langt om længe kunne få grundet og derved senere malet tanken. Desuden havde jeg lidt overvejet at sandblæse forskærmen igen, så den også kunne blive malet igen, eftersom at jeg ikke har været helt tilfreds med de striber jeg har malet på den (dårlig, slidt pensel) - så dem ville jeg jo gerne have lavet om, og det er jo nemmest så bare at lave hele skærmens overcoat om. Undervognsbehandlingen i bunden kan jeg forhåbentligt undgå at blæse af. Og jeg ville også gerne have fortsat med at lave hjul, men jeg ville nu heller ikke presse det for meget.

Tankens lille hul blev lavet, men ikke så pænt; senere fandt jeg ud af at jeg havde glemt at tænde for gassen i svejseværket og det forklarer hvorfor det ikke var nogle særlig god svejsning i første omgang... jeg skal nok have slebet det ned og så prøvet igen. Jeg ville også montere en bolt på undersiden af den bule der er på billedet ovenfor (den nederste af de mørkegrå cirkler) så jeg via en onanist kunne trække bulen ud og så måske spartle det sidste; men da jeg skulle svejse bolten på, holdt svejseværket (som nu fik gas) op med at fungere; Dysen var blevet svejst til...

Mens jeg tænkte lidt over hvordan jeg får renset dysen, gik jeg igang med det rodede projekt med at få lagt nyt ledningsnet; ud over det elektroniske tændingsanlæg har jeg jo købt nye kabler, som man dog glemte at sende et diagram til, men det er nu alligevel forholdsvis simpelt at finde ud af hvad der er til hvad, det er bare lidt det dér med at holde tungen lige i munden; de to første er nu sat på; nemlig de to stik på generatoren (Ya og Sch), hovednettet er så blevet lagt sådan at jeg kan se hvad der skal gå hvor. Så var det så at jeg skulle sætte Ya-kablet på RR-302 (ofte kaldet PP-302, men cyrilisk R ligner jo det latinske P) som er spændingsregulatoren, og dens stik, som består af en lille møtrik på en lille gevindstang knak og så kommer man jo ikke meget videre.

Nu skal jeg så have en ny spændingsregulator, og valget er faldet på et alternativ: I stedet for en original RR302, som trods alt er billigere, har jeg fundet ud af at min pusher har en elektronisk udgave, der ser ud til, mere eller mindre, bare at bestå af noget print og sådan, som så er pakket pænt ind i en original RR302 kasse - sådan som jeg godt kan lide det: Driftsikkert, men uden at det virkelig vises! Den er dog dobbelt så dyr som en original, men sikkert mere driftsstabil.
    KMZen får derfor en alvorlig elektronisk opgradering!
    1) Elektronisk tændingsanlæg fra ukrainske Sovek
    2) Elektronisk tændspole - også fra Sovek (den originale kan bruges med det elektroniske anlæg, men hvorfor ikke nyde godt af opgraderingen?)
    3) LED pærer i alle fatninger - for, bag og i speedometer - E-mærkede naturligvis!
    Og så 4) Elektronisk spændingsregulator.
    Mens jeg skruede ledninger på generatoren overvejede jeg faktisk om jeg ikke skulle skifte kul på den - præventivt... så når spændingsregulatoren skal bestilles, så bestiller jeg også nogle generatorkul, nye håndtag, for jeg er bange for at jeg er nød til at skære det venstre håndtag af, for det føles ikke som om at jeg får det af anden gang uden at ødelægge det, og det skal af for at kunne få en ny konsol på - og jeg vil gerne have renset styret, for malingen er ikke blevet særlig god.

Nyt sidevognsinteriør er også overvejet, men det stiller mig jo i en vis tvang til virkelig at renovere sidevognen totalt - og det kræver altså at jeg får "båden" sendt til en professionel sandblæser... Men der er jo kommet nyt sidevognskaleche og reservehjulsovertræk, men nu har min pusher så fået indersider i sort læder(look) - og der ser jo lækkert ud, men så kræver det jo også at sæderne bliver flotte og nye at se på - og så skal hele båden jo også være pæn for ellers er det jo helt vedsiden af: 850 kroner ekstra (+ fragt og evt. told) for nyt betræk foruden de to førnævnte allerede monterede... Hun er sgu ved at blive en dyr dame....

10 måneder siden

Der er gået noget tid siden sidste opdatering her på tråden, og lidt er der sket, omend ikke meget - meget har ligget i vejen; arbejde, sygdom, humør, rejser - mange ting...

Men en af de ting jeg vil fortælle om er at jeg i går fik samlet den elektroniske spændingsregulator - og nu håber jeg bare at den virker! Det var ikke helt lige til, eftersom at alting var lidt skævt; de små kineserbørn der har lavet den har ikke været helt koncentrerede den dag, så jeg endte med at måtte file baghullet lidt større da jeg endelig havde fået det hele til at passe.
    Men nu hvor det sidder så ville jeg da lige tage et før og efter billede som jeg kunne dele her - så til venstre ses den oprindelige spændingsregulator, og til højre ses så den elektroniske - en verden til forskel i højden! Der bliver rigeligt med luft i den sorte kasse (som ses i baggrunden) og det er vel meget godt hvad eventuel varmeudvikling angår, tænker jeg?
    De tre kabler (B, Ya, og Sch) er blevet monteret på spændingsregulatoren men den er ikke monteret på batterikassen endnu; jeg skal først have fat fundet stelkablet som sidder fra bunden af den (den gamle er monteret på den originale regulator på billedet) - når det er fundet og monteret så bliver regulatoren monteret på batterikassen så den er klar!

Ud over det har jeg langt om længe fået monteret den moderne tændspole - den sidder hvor den oprindelige "Bosch-type" sad, men sidder også lidt mærkeligere eftersom at den er af et noget andet design... jeg håber at det kommer til at blive godt. Jeg skifter nok de ellers pæne, blå russiske tændkabler ud med nogle nye friske nogle - men hvis de stadig er nogenlunde i fin stand, så kunne jeg godt fristes til at genbruge dem et andet sted... min Mobylette eller Jawa måske?

På den mere triste side, er jeg ved at opgive at sandblæse hjulene... vores sandblæsekabine er noget træt i det, så det tager virkelig lang tid at lave noget! Jeg har fået et tilbud om fire ringe for under 1500 kroner - malet og det hele: dertil kommer så at jeg skal strikke (men jeg har allerede alle nipler og eger klar), og så er det ellers bare på med gummiet som jo også er klar.
    Dertil overvejer jeg efterhånden også at skifte styret og riserne ud. Det er ikke blevet særlig pænt.

Svar til: Restuarering af gammel ukrainer

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...