Matias BMatias BBruger på klassisk motor - danmarks største site for klassikere
Dato: 2014-1-10

Matias B Tilmeldt: jan 2013
Emner: 13
Svar: 188
Klassikere: 2
Fotoalbum: 4

Hvad har du lavet på værkstedet idag?

For mit vedkommende i bryggerset.
fiskede karburatoren fra reservedelstrabien ned fra loftet og skilte den af og skrabte det værste skidt af både indvendig og udvendig.

Bilen havde stået en del år og benzinhanen har ikke lukket tæt, så der har hele tiden løbet en smule benzin i kaburatoren. så har benzinen fordampet lige så hurtigt som det er løbet til, så der var en del 2-takts olie-snask alle steder blandet med sand.

Men ren det blev den da, skl bare lige have justeret svømmeren, men der er jeg lidt usikker på hvordn det lige skal gøres så den ikke drukner i sit eget foder.
Det er en 28 HB 3-1

For en uges tid siden kom der tågelygter på, der kommer billeder imorgen.

Kom også lige til at købe en Suzuki DM50 mere til samlingen, så er nu på to stk. Den kommer hjem på søndag hvor jeg tager på skoleophold, så den ser jeg ikke meget til den næste måneds tid.

Hvad har i andre lavet?

Gå til sidste svar »

Svar til: Hvad har du lavet på værkstedet idag?

• Matias B Tilmeldt: jan 2013
    5 år siden

Resultatet:

+svømmertæthedstest.

• Tommy P Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 10
    Klassikere: 1
    Fotoalbum: 1
    5 år siden

jamen jeg har svejst lidt på min skoda

5 år siden

da jeg var færdig

• Glenn W Tilmeldt: jun 2013
    Emner: 5
    Svar: 31
    5 år siden

Har været ved at skille reservedelsknallerten ad så jeg kan se hvad der kan bruges og hvad der er udsmid.

• Jan C Tilmeldt: mar 2013
    Emne: 1
    Svar: 15
    5 år siden

Hmm , har været ved at rengøre/klargøre motorblok til en gang maling inden den skal samles igen. Skulle gerne ende med at se sådan ud når jeg engang bliver færdig med den , dog uden kompressor men med turbo ..

5 år siden

Her er motoren inden jeg gik igang:

• claus J Tilmeldt: maj 2013
    Svar: 41
    5 år siden

jeg har været i gang emd en scooter til min nevø. men den gider bare ikke starte.

jeg har købt ny cylinder og stempel til den. ny cdi. ny tændspole og stator. der er lavet nye stelforbindelser fra motor til stel og fra batteri til stel.
    simmeringe er tætte og sidder hvor de skal.

stadig starter den ikke men kommer kun med en prut indimellem. udstødningen er afmonteret, og jeg kan se der ligger en masse uforbrændt benzin under den. så benzin får den da. men den tænder tilsyneladende ikke.

hvad har jeg lige overset? er snart ved at være desperat.

5 år siden

sure jacob

ja det er den og den fungerer også umiddelbart som den skal.

• Jens Tilmeldt: sep 2013
    Svar: 12
    5 år siden

fik skubbet golfen ind på liften så nu skal den skilles totalt af og laves fra bunden der er bla. købt el ruder +el kalejse og lidt anden motor

• strada Tilmeldt: maj 2013
    Svar: 62
    Klassikere: 3
    5 år siden

Claus J, Er der gnist ?
    Det lyder som et tændrør der er kaput evt manglende stel forbindelse (brændt knodensator er det nok ikke, hvis der er elektronisk tænding).

5 år siden

Thomas:
    Jeg mangler ikke dæmpere længere. dem der sidder på låerne til opbevarigsrummet på en Volvo lastbil kan bruges, så dem fik jeg til en god pris på arbejdet.

Jeg havde ikke nogen nye pakninger overhovede og har konstateret at svømmeren er utæt. (er kommer luft d af dennår den kommer i et krus kogende vand, og der er noget i den der ikke skal være der) så jeg overvejer at få et renoveringskit hjem med ny svømmer, nåleentil og divers pakninger.
    Er svømmerhøjden den samme på alle de gamle kabu'er? for jeg har selv en reparationshåndbog på dansk, men den er til en anden af de gamle kabu'er.

5 år siden

til jer der spørger om scooteren. der er en blålig gnist. synes bare ikke den virker specielt kraftig. der er forsøgt med extra stelforbindelse fra motor til stel.tændrør er nyt og den står pt uden luftfilter og luftskruen er sat som den skal. hølder til tændingsproblem da den heller ikke kan starte på startgas.

5 år siden

Så er der skiftet pakninger + svømmer + nåleventil i kabu'en ovenover, så skal den bare monteres, men det gideer jeg ikke i en halv meter sne, så det må vente til næste weekend.

Fik også fundet havetraktoren frem fra brændeskuret så jeg kunne teste sneploven. (stiga villa, med frontklipper)konklusion: luft i baghjulene hjælper på modstanden, og et par snekæder ville gøre godt. dæk der er designet til ikke at ødelægge græsset dur ikke i snevejr...

Imorgen skal jeg rydde mere sne og kigge nærmere på den knallert jeg købte i sidste uge.

5 år siden

Male male male , lillebror og storebror har fået farve så nu er det bare at samle igen . Har lige fået 2 nye paknings sæt hjem fra min Alfapuscher i England , så det er vist bare om at komme i gang...... en gang....

5 år siden

Vil det sige at Kaimanen ikke kommer ud at køre igen, når du har nedstøbt en bom bag ved den

5 år siden

Du har garanteret lagt den i vinter dvale med taget ned ad og alle fire sutter op ad. Rimelig sikker tyveri sikring Os kan du bare ikke skjule noget for

• Per M Tilmeldt: dec 2013
    Emner: 3
    Svar: 43
    5 år siden

Fik sat lidt bolte på plads idag og er igang med ledningsnet. Håber snart at få ryddet bordene, så jeg kan komme igang med motoren..

• Jesper J Tilmeldt: mar 2013
    Svar: 34
    5 år siden

Jeg er ved at samle den "nye" motor til min Crown. Der mangler efterhånden kun småting inden den kan prøvestartes.

5 år siden

Ja , jeg er også næsten klar til en prøveopstart , mangler dog lige vandpumpen som er på vej

5 år siden

jeg har endelig fået skippet den lortescooterafsted, som er beskrevet længere oppe. det viste sig at være tændingslåsen der var futtet af. der var så en del andet der skulle laves, men nu er den videre i teksten. så på mc lifter stor der nu en gammel yamaha xv1000/tr1 som skal have lavet lidt om på ledningsnettet.

derudover har jeg fået min en sprite 400 campingvogn fra 1974 som skla gøres fin og synsklar. så projekter mangler jeg ikke da.

• pol C Tilmeldt: jan 2014
    Emner: 22
    Svar: 121
    5 år siden

jaa konen har lige sat noget mad derud i en stor gryde , noget med at det skal køle langsomt ned ? nu ikke noget med at støve tjaa idet mindste kommer jeg ikke til at sulte

5 år siden

Flot.
    Jeg foretrækker også at styret er lidt højere oppe på suzukien. den ene af dem ligger styret ned så man er bukket helt sammen. den ligger også bedre i svingene med styret lidt oppe.

5 år siden

Må så bare siges at være ny for dig

5 år siden

Adskilt generator og konstateret at kullee er slidt op. efter man er strandet på en mørk landevej uden strøm til noget som helst.
    Havde godt nok set at der ikke kom lys i ladelampen fredag da jeg satte tænding på da jeg skulle hjem, men tænkte ikke mere over det før her til morgen hvor der ikke var ordentlig lys efter et par kilometer, og den døde ud lidt senere.
    Skal lige have fundet nogle nye kul et eller andet sted. og indtil da bliver det en bosch generator med hjemmelavet beslag.

5 år siden

Ja det var måske rigtigt hvad deherrer "Bibelsælgerne" prædkede om de mange ekstra reservedele , men når knægten ikke vil føle ..Øhh eller er den hørt før

5 år siden

Pol: Så vidt jeg husker var generator ikke med på listen.

5 år siden

Ja vi er og mellem kloge . Chris hvad skal generatoren til for , sidst der var strømudfald her fik naboerne tvillinger 9 mrd. senere

5 år siden

Hurtigt spørgsmål (måske dumt)
    hvordan har du fået rotoren ud af huset? jeg har taget de tre skruer langs kanten og taget remhjulet og blæseren af, og fået den ene del af huset af, men rotoren vil ikke med ud, og ville ikke lige starte med vold.
    Er den bare presset i?
    Den har spist lidt af kollektoren, så den skal drejes af, og lejerne skal skiftes (den piver)
    Kulholderen har ikke taget skade, så den satser jeg på at genbruge. men at finde nye kul er ikke bare lige til. 17 euro i fragt fra tyskland er lidt voldsomt syntes jeg.

5 år siden

Når motoren er startet men uden lys viser den 11,2 V, og der bliver den selvom man slukker motoren eller giver gas. tænder man lyset begynder den at falde, så den lader ikke overhovedet.
    bare lidt sjovt at den ikke har tændt ladelampen på noget tidspunkt. heller ikke med slukket motor og tænding på.

Hvis det er laderelæet vil den så ikke lade med alt for meget hele tiden?

Prøver lige at se om jeg kan få rotoren ud, og måle modstanden over den.

5 år siden

Det lyder som laderelæet der er defekt vis lade lampen ikke tænder kun med tænding på

5 år siden

Jeg kan måle 3- 4 ohm over rotoren. (den kører lidt op og ned derimellem)
    Jeg kan ikke måle gennemgang nogen steder i laderelæet. skal man kunne det?

5 år siden

nu kører den med en gammel slidt bosch generator fra en traktor, men den lader kun med 13,5V så det er en midlertidig løsning, men det må kunne holde et par dage.

5 år siden

Den org. generator lader overhovedet ikke en eneste volt, men tænder heller ikke ladelampen på noget tidspunkt.

Har lidt overvejet en renoveret fra Trabantwelt. de giver 30 euro for den gamle.
    Så kommer det til at koste ca 700 kr. og inden man har købt kul, laderelæ, og lejer og brugt en masse tid på det begynder det også at nærme sig.

5 år siden

Jeg har en farfar der tegner printplader, og samtidig er familiens elektronik nørd. han har alt grejet, så det kan jo være jeg skal printe billedet ud og smutte forbi en dag og se om det virker.

5 år siden

Med kort lys kan den godt følge med, og det er det meste på motorvejen. det er bare ca. 8 km på landevej der skal lang lys til, så den kan godt følge med til og fra arbejde.

5 år siden

vi har været ved at skifte kædekit på en gpz 900 kawazaki men nå opdagede jeg at den drypper kølevæske

5 år siden

Jeg har skiftet startkransen på trabanten, da den var nået der til hvor den skal løbes igang. Da man så har samlet det hele igen og den stadig ikke tager ved, så bliver bendtsen muggen...

Hjem efter starteren fra reservedelsbilen (6V), og af med starteren fra min egen. Starterdrevet så stort set ens ud, men den der sad på min gik mege løst, og den fra reservedelsbilen gik noget strammere på akslen, så jeg skilte det ad, for at bytte starterdrevet rundt, men de var så ikke lige til at regne ud hvordan det skulle af akslen, så nu kører den med et 12 starterrelæ, og 6V motor, men den burde nok kunne olde til det så længe man ikke tørner den i længere tid af gangen.

Thomas må vide hvad tricket er til at få ringen med låseringen inden i af akselen, så den kan sættes på igen.

Venter stadig på en diagnose på mit laderelæ så jeg ved hvad der skal ske på generator fronten.

5 år siden

Så lader jeg den bare køre med 6V starter. så kan jeg altid bytte rundt hvis den volder problemer.

I går morges var der lys i ladelampen. Den fra traktoren kunne åbenbart ikke tåle at komme over 2000 rpm, så der er bestilt en renoveret generator fra Trabantwelt. så skuller der være til et par år mere.

5 år siden

Så kom der generator fra tyskland, og den er monteret. Den lader med 13,9 V
    Og hvis man tænder vinduesviskerne kommer der lidt lys i ladelampen, den blinker også en smule sammen med blinklyset, men ellers lyser den ikke ligemeget hvor meget lys jeg tænder for.
    Er der samme fejl på den renoverede generator fra Trabantwelt.com som på den bosch jeg stjal fra traktoren?

5 år siden

De er iorden allesammen, og jeg har sat ny kabelsko på + på generatoren, da den vae lidt medtaget af at det skruen af og på.
    Har også målt spændingsfald både på + og - siden fra batteri til generator, og der er 0,ingenting.
    Den lille blå ledning til ladelampen og videre fejler heller ikke noget.

Den lader med samme spænding uanset omdrejninger, men falder når der kommer meget belastning på, og bliver der uanset omdrejninger.

5 år siden

Stel kan nok ikke blive bedre uden man svejser hele lortet sammen.
    problemet er bare at der kommer lys i ladelampen når viskerne/blinklyset kører, men har det nogen betydning i det hele taget?

5 år siden

Det er en original stelledning, og der er også 0,ingenting i spændingsfald dertil.

5 år siden

Idag har jeg brugt et par timer med at konstatere død tændspole...
    der var ikke rigtig noget trækkraft i den igår aftes, efter min far havde glemt at slå tændingen fra så den har stået med tænding på i ca. 30 min.
    Idag kom jeg så frem til at den kun kører på en cylinder periodevis, og hvis jeg trækker tændkablet ud af den ene tændspole kan den trække ca. 2 cm gnist ud til kablet, og den anden kan ikke rigtig trække noget fornuftig gnist.
    Bytter jeg rundt på tændspolerne er det galt på den anden cylinder.

Kan man godt smække en tilfældig 12V spole på midlertidigt, eller skal det være til en trabant?

5 år siden

Har lige læst lidt rundt omkring, og er kommet frem til at EBZA tændingen ikke er helt ligeglad med hvilken tændspole den får.
    På ldm-tunings hjemmeside er der dette billede: http://www.ldm-tuning.de/en/artikel-6490.htm
    Så kan jeg vel også køre på den hvis den kommer herfra: http://www.autodeleshop.dk/bosch-676445.html

5 år siden

Fik samlet kava 900eren færdig ,men har lidt svært ved at lokalisere kølevæskedryp.

• Simon R Tilmeldt: mar 2013
    Svar: 4
    5 år siden

Er ved at komme denne fætter i maskinen, den er lavet med Fiat lejepander, så jeg kan give den lidt mere gas til den nye sæson!

5 år siden

har været ved at skrue u en gammel yamaha TR1. den er temmelig meget bygget om, så det har været en del udfordringer i ledningsnettet. Masser af løse forbindelser og "rottereder"
    blandt andet sad sikrings boksen under tanken. så hvis der gik en sikring, skulle man først afmontere sædet. derefter tanken og så skifte sikringen. så sikringsboksen har holdt flyttedag til ned på siden af stellet. derudover er alle tvivlsomme samlinger loddet, og har fået krympeflex.

5 år siden

Jeg har prøvemonteret de sidste dele til min motor, og nu er den klar til montering

5 år siden

..Og bilen er også klar

5 år siden

Mens jeg venter på at bilen kan komme afsted til nogen der har styr på at justere tænding, kunne jeg jo lige fordrive tiden med en vask og smøring af alle 5 smørenipler, og kontrol at alt sidder som det skal. fik lige spændt møtrikken der holder navet på akslen i venstre side efter så hjulet ikke sidder og flagrer, og fik kigget under bunden og konstateret at jeg skal have gang i co2 øksen indenfor nærmeste fremtid.
    Vangen der går på langs midt i er revnet i svejsningen hvor den har fat i den forreste tværvange.

5 år siden

2 smøreniple rpå håndbremsekablerne, 1 på tandstangen, 1 på hver hjulophæng for neden. mener ikke jeg her set nogen foroven på hjulophænget.
    Jeg har læst et eller andet sted at de brækker fra hinanden der i vangen, så der kommer lige en plade og en svejseklat på en eller anden dag i ugen.

Mht. forhjulende er der ikke låseblik, men men en rille i akslen hvor man banker et stykke af "kanten" på møtrikken ned, og det kan jo være det ikke har været banket ordentligt ned, så nu er det spændt efter, og blikket er banket godt ned i rillen så det ikke render nogen steder igen. Husk min er den nye model. (1990)

Hvor dælan opdriver jeg så den fætter henne? Hverken trabantwelt eller de andre to har dem.

• CrazyCatman Tilmeldt: maj 2013
    Emner: 9
    Svar: 96
    Klassikere: 12
    Fotoalbum: 3
    5 år siden

Jeg syntes at det måske var på tide at få skiftet det s**** speedometerkabel på Minxen...
    Og ja så sandeligt! Det var knækket. Så er det da dejligt at have et ekstra liggende!

Men ak o ve! Det passer faktisk slet ikke! Hvorfor har man købt et kabel der ikke passer? Hverken i længden eller i monteringen. På et tidspunkt skal jeg have aflæst nummeret og slå op hvad dette kabel så er til.
    I mellemtiden må jeg jo måle hvor langt det originale kabel er og så se om ikke kan kan finde - alternativt... Kender I til nogen der skifter interne kabler i speedometerkabler - eller bare finde et på eBay
    Kilometertælleren sidder seperart -

Nu hvor jeg alligevel havde instrumentbordet afmonteret kunne jeg jo lige så godt sætte lyset til kompasset på!
    Og nu kan jeg altså køre i mørke og stadig se hvor kompasset pejer hen (men stadig ikke se hvor hurtigt at jeg kører!).
    Og se morfint at det er:

5 år siden

Hmm.. Troede krumtappen var ok, men efter et besøg hos Iversens cylinderservice viste det sig forreste cylinder var skrot. ( gætter på prisen, vil ikke vide det ) Alt har været varmt så plejlstangslejer skal også skiftes... 3.000 mere.... Lort. Men det har jo været en dejlig solskinsdag ....

5 år siden

Jørn er lidt presset med arbejde for tiden, så den står i venteposition hos ham lige pt.
    men jeg har splittet forden ad.

5 år siden

jørn kigger på trabi idag, så hvis det går efter planen er den på vejen imorgen.

5 år siden

Aner det ikke, me tror han har, når han siger han kan gøre det.

Jeg har forresten også fået splittet den ene dm50'er ad, og kommet frem til hvad der skal bruges, og ligges på lager.
    Stellet, forgaflen, tank og skjolde skal bruges igen, da det er i pæn original stand.
    Skal så bruge motor, styr, bagsvinger og skærme fra den anden, så kan der forhåbentlig blive en fornuftig patina havelåge.

Har også fået tiltusket (byttet for et gammelt traktordæk) mig et stykke karrosseriplade så jeg kan lave nye skærme til traileren, så det begynder også snart at ligne noget, med at have tingene på lager. så skal det "bare lige" sættes sammen.

5 år siden

Så er trabanten hjemme igen, og Jørn er kommet frem til at den er utæt i krumtaphuset, så der skal renoveres motor.
    På et tidspunkt får jeg vel udskiftet/reparreret alt, så den bliver lidt pålidelig.

Har også fået skilt suzuki nr. 2 ad, og lagt en masse stumper på loftet, og lagt en masse stumper klar til rengøring/renovering.

5 år siden

så er der adskilt 2 stks motorer, så må vi se hvad der dur og ikke dur.

5 år siden

I skal da heller ikke snydes for lidt knallertstumper:

5 år siden

Der er også handlet stumper for 2200 kr. til dm'eren. spejle, kædekit, blinklys, lejer og simmeringe til hele knallerten, sammen med en masse andre småting, så render det op.

5 år siden

Det ved jeg nu ikke rigtig. kom lige til at købe en gammel fiat punto af min bedstefars søster. Gav nok lidt rigeligt for den, men så skal hun ikke døje med at få den solgt når lægen siger hun ikke må køre mere. og så har vi en fælles reservebil indtil trabanten er kommet på fode igen.

5 år siden

Skal du ikke have den rigtige sadel på den Samurai? Jeg har et par stykker liggende

5 år siden

Jeg har også en "rigtig", og med bagagebærer til, men den står ikke i original maling, og det bliver lidt svært at lave så det passer til tanken, så deet gemmer jeg til når engang der skal laves en der står som ny.

5 år siden

Det er bare i orden, ellers kunne du bare få en af mine. Håber at den bliver fin.
    Personligt syntes jeg at Samuraien er en halvfærdig knallert (koblingen er ikke så glidende, og at baghjulet altid exer er kikset) - men der ER noget fedt over at den KUN er lavet til Danmark! Og så kan jeg godt lide at gearpedalen bliver siddende i det gear man er i!

Jeg er ved at bygge en 94 op til noget custom med suicide-shift netop fordi gearpedalen (eller i mit tilfælde gearstangen), specialbygget bagdæmper og svinger(bygges fordi min bagsvinger var defekt).
    Jeg havde jo to, hvor af de begge blev splittet og en skulle bygges originalt og den anden med.... had fantasien tillod.

Jeg valgte at bygge 84eren original fordi det var første årgang (og den havde den pæneste tank) og 94eren (sidste årgang) fordi dens brændstofsystem var råddent.

5 år siden

Udrykkerlejet er noget l**t for at sige det mildt. bare kig på grebet over halv gas og du kan godt køre hjem og skifte det...
    Jeg har ikke døjet med at hjulet ekser, men at selve navet braser sammen. så er der ikke rigtig noget lejerne kan sidde i, og så bliver de kvast med det resultat at man her ca. 5 cm slør i baghjulet. dette kan ske på meget få hundrede meter.
    på de ca. 8000 km jeg har kørt på min dm'er har det kostet to nav og tre udrykkerlejer.

5 år siden

Ellers skal man bare lade være med at køre billigt japaner-pis, men det er nok ikke et hak bedre end øst-blok skrammel.

5 år siden

Der er faktisk en i veteranklubben der har en simson. men det er en mc på de papir der ikke eksisterer længere, så jeg behærskede mig og lod den stå.

5 år siden

Synes at kunne huske jeg havde en Simson engang, men den var mere " knallertagtig", a la slags maxi stil... Hmm måske husker jeg forkert. Arbejdede dengang hos en old school cykelsmed, så jeg havde meget på lager. Når folk kom forbi og ville bytte deres gamle "ting" til en ny cykel eller knallert gav jeg et hurtigt bud. Tror ikke der findes den knallert jeg ikke har haft... Bagklog kan man kun sige.. Man skulle have gemt dem. F.eks en bfc røvskubber til 50 kr.! Men sådan er det jo...

5 år siden

Jeg har fået samlet min crown færdig efter motorskifte og har fået trillet et par km eller 120 i den idag

Nu går jeg og varmer op til dette lille projekt..

5 år siden

Jesper for fan. 120km i den 6 ede og så er du allerede klar til et nyt projekt.god stil

5 år siden

Hehe skal vi ikke bare kalde det endnu et projekt
    Men nsu'en er ikke en "beholder", den skal bare laves synsklar og så videre

Kommer til at køre en del i crownen de næste par uger. Jeg skal være sikker på den kan klare en tur til holland i påsken

5 år siden

ok men hvad sker der så i Holland i påsken er det familie eller måske et træf

5 år siden

Der er Toyota Crown træf

5 år siden

Igår blev det til lidt rengøring af alle trabantstumperne, og idag fik fiat'en et olieskift, og koblet radioen rigtigt til, så den selv tænder når man drejer nøglen.

Nogen der ved hvorfor sådan en æske ikke kan starte når den er varm?
    fiat punto s1,1 55 hk fra 1994. er lidt stressende når man kommer til at kvæle den i køen på motorvejen, og den så ikke vil noget, og dem foran er 200 meter længere fremme.

5 år siden

Bare spøjst at den kører fint, og starter fint om morgenen, men 500 meter nede af vejen, er den noget træls at få igang hvis man slukker den. den kører fint rundt, men den slår ikke igang før den har tørnet mange omgange. når den slår igang går den meget ujævnt i tomgang, og hvis man rør gassen inden den falder til ro dør den igen, men er så let at starte.
    nogen gange kan den også starte med det samme. (mest når man skal vise problemet til nogen. )

5 år siden

Den er med en enkelt indsprøjtningsdyse, der går ned oven i et spjældhus.
    Kan det evt. være at den tror motoren er kold, så den giver for meget foder og den drukner?

5 år siden

prøver lige lambda sonde og luftmassemåler imorgen, så se vi lige.

5 år siden

Når jeg tager stikket af lambda sonden bliver motorgangen en lille smule bedre, og den kan sagtens starte når den er varm, men den er jo latterligt dyr sådan en fætter, så den skal jeg være helt sikker på er død før jeg gør noget.
    Der sidder så ingen luftmassemåler på den vogn, men der sidder en temp. føler i indsugningen der har fat i et spjæld, så den skifter mellem varm luft fra manifolden, og kold luft udefra, men akslen på spjældet er knækket så det er konstant kold luft. kan det have så meget at sige?

5 år siden

Afsted tl huggeren det går imorgen.
    Har forresten også fået en camp-let helt gratis. hun skriver den er brugbar, men det kan jo betyde så meget.
    Skal ud og kigge/hente i eftermiddag.

5 år siden

Ja, og hvis den er i nogenlunde stand starter priserne på DBA ved 14,000 kr, så det kan ikke gå helt galt.

5 år siden

Er nu den lykkelige ejer af en combi camp easy model 400 årg 1978 i fornuftig stand. der skal bare skiftes en million popnitter fordi de er irret op. en polering og rengøring, og rep. af stoffet et par steder så er den kørende.
    Om den bliver i familien eller ryger til salg vides ikke pt.

5 år siden

Hvis jeg skal beholde den skal der ommøbleres på havelågen, da 4 biler, en boogietrailer og den her er lidt af en logistikmessig udfordring i indkørslen til en alm. villa, så må den gå i baghaven når listerne er sat på plads og stoffet syet sammen.

5 år siden

"Det Brune Punktum" skal du beholde! Man sover kanon i dem! Taler af erfaring.

5 år siden

Så er havelågen omdesignet, så det er en doppeltlåge. det gav 50 cm. mere så combi camp'en kan komme over i baghaven, så kan den stå der og hygge sig sammen med min IFA trailer i samlesæt.

5 år siden

Ligner min Matias

5 år siden

Min har den tidligere ejer fået lavet presenning til , tror det er derfor at den er i så fin stand .

5 år siden

Om lidt skal jeg sove - men i morgen skal jeg ud og måle; Jeg har nemlig set at Aldi har et batteri til 100 kroner; godt nok lavet til både, men virker også til biler (vi har i alt fald ofte brugt et bådbatteri på værkstedet).
    12v 75Ah - men også rimelig stort længden...
    Jeg kunne godt tænke mig de ekstra ampæretimer, selvom jeg hverken skal trække radio eller noget andet gejl (end mit lille kompas), så jeg har overvejet det - hvis der er plads nok. Så i morgen skal jeg have målt batteriholderen på Hillmanen.

...Og ellers.... ja jeg ved ikke om jeg gider lave ret meget andet end lige at starte den op og lade den pludre i en halv times tid i forskellig motorhastighed. Måske kigge på sprinklersystemet - jeg tror at pumpen måske skal efterses...

5 år siden

Idag blev motorblokken til trabi'en samlet igen, og klar til at smække cyl+stempler og kobling på imorgen og tilbage i bilen med den.

Så skal min farfar bare lige kigge færdig på min EBZA tændingsboks, og hvis der ikke kommer liv i den bestiller jeg en ny hjem. Vil helst ikke køre med platiner da der skal justeres og gøres ved konstant...
    Det er så småt ved at haste lidt da fiat'en skal til syn, men det er ikke så godt at lave rust når man kører i den hver dag...

5 år siden

Så er motoren på plads, og lyder fint når den kører rundt med starteren, og giver 8,5 og 9 i kompression.
    Så skal der bare noget tænding på og jeg skal have fundet ud af hvordan den skal tilkøres med nye stempelringe. man skal nok ikke bare klaske til den fra starten.

5 år siden

Vi tager en 4% blanding i en tankfuld eller tre, istedet for de 2% jeg plejer at køre med.
    Så satser jeg på at være kørende i løbet af ugen.

5 år siden

Tror egentlig ikke du skal ændre på blandning, men nu er vi ude i et evigt diskutabelt emne. Med stempelringe tilkører jeg med nøjagtig samme kørestil som normalt. Ringene skal jo netop tilpasse sig cylinderen, så at smøre ekstra vil kun gøre de ikke sliber deres spor, men glider rundt. Jeg mener også morfarkørsel i starten er en skrøne,- der skal belastning på ringene.

5 år siden

Je læste en procedure på et tidspunkt hvor man lader den blive varm i tomgang, og så ud på en stille landevej og banke den op og ned i fart i højeste gear en masse gange, netop for at få belastning på.
    Jeg holder mig til lidt federe blanding, og min normale (til tider halv-hurtige:D ) kørestil.

5 år siden

Ja, okay. Det er jo en to-takter der må gerne komme en ekstra dråbe olie i...

5 år siden

Jeg satser på at få post i løbet af næste uge, og forhåbentlig inden påske, så jeg kan lave rust på fiat'en i påsken, og gøre noget ved camp-let en af dagene også.
    Jeg har pillet den i stykker, så mutter kan kigge lidt på teltet, så skal rammen bare lige køres over med en stålbørste på vinkelsliberen, og have en slat sort maling, og nittes en ny bund i, så skal den gerne kunne klare et par år mere.

5 år siden

Den er endu mere simpel end trabanten. indtil videre er der kun brugt en boremaskine og en stjerneskruetrækker, kan dog se at jeg skal bruge en flad skruetrækker for at skille toppen helt ad.

5 år siden

Så er der kommet ny tænding fra tyskland, og der kom liv i maskineriet.
    Den kører perfekt efter alt montageolien er brændt af og kobling/svinghjul har slidt rusten af.
    Så skal bremserne bare lige ud og køre lidt, da de ikke er alt for moderne efter næsten to måneders stilstand.

5 år siden

Projekt hovedrenovering af fiat punto... eller noget...

5 år siden

En ny forskærm koster 400 kr, og den gamle er rådnet op i et træls hjørne, så den kan ikke svare sig at lappe den sammen. De er også et par huller under bunden langs panelet, og enden af panelet ved baghjulet, samt et hul ind mod bagagerummet og noget skærmkant.
    Har overhovedet ikke rørt højre side endu, men den er dog ikke så slem som her.
    Der kom bare noget regnvejr ivejen så det blev ikke til så meget fiat, men fik dog syet telte til camp-let'ten sammen, så det er klar til montering.

5 år siden

Ja så mangler der kun paneler på skodaen så er rusten færdig

5 år siden

Og så er der kommet forbro på igen glæder mig til den kommer ned igen og man kan hører at der kommer liv i den igen

5 år siden

Det er en Fiat... kan det overhovedet betale sig?

5 år siden

ic 4 punto

5 år siden

Fiat punto. nu med skærmkant og bund. så skal hoyer autodele bare lige lære at der er noget der hedder påske, så man ikke kører ud for at hente bestilte skærme to gange.
    Fiat'en bliver vendt idag, så vi kan starte på den anden side.

5 år siden

Lyder kreativt.

5 år siden

Har lavet topstykker idag. Måtte kaste håndklædet i ringen omkring svinghjul i sidste uge,- lejesæder skulle også skiftes til plejlstænger, så nu ligger motoren hos Iversens cylinder service. Har så også lige chekket ventilløftere.. not good .. Men det er da godt vejr!

5 år siden

fik omsider samlet chopperen færdig og afleveret.
    ledningenet ordnet. bremser ordnet. risers ændret. nye blinklys monteret.
    og generelt bare ændret, på en masse klyt, som tidligere ejer har lavet.

5 år siden

Claus J den ser jo rigtig fin ud , det er sku ikke altid nem at ordne et ledningsnet så det bare spiller på et ældre køretøj.

5 år siden

der er godtnok også fjernet en del overflødigt, som tidligere ejer har ladet sídde fra det originale ledningsnet. derudover er sikringsboksen blevet flyttet, så den nu er til at skifte sikringer på. før sad den oppe under tanken. så når man skulle skifte en sikring skulle man lige afmontere sædet, for derefter at tage tanken af. nu sidder den nede på siden af stellet lige under tanken, så den er til at komme til.

5 år siden

Den er nok ca. umulig at komme i nærheden af lige tiden.

Min er forresten ved at være køreklar igen. der skal bare nittes teltet på igen, og en tur til syn, men der holder en fiat ivejen så den kan ikke komme ud.

5 år siden

Så er teltet nittet på, og på vej af igen. da vi foldede den sammen hvade vi ikke ænkt over at den stod på en lille skråning i haven, så den blev vredet en smule, og da vi lukkede den blev det for meget for et 40 år gammelt telt, så der er rykket en meter lang flænge langs taget.

Den første kommentar fra fatter var at "du kan godt skære teltet af og smide hele lortet ud". men det er sku ikke for sjov je har skilt den helt ad, slidt en stålbørste til vinkelsliberen op, og hældt 5 bøtter spraymaling på, samt trykket 400 nitter i, og brugt en dag på at lappe teltet sammen.
    teltet bliver pillet af, og lappet igen, det er jo ikke en vogn der kommer flere af, og jeg har det ikke gdt med at hugge den op hvis den ikke går til noget fornuftigt.

5 år siden

måske den alligevel var en NITTE

5 år siden

Hvis det var sket inden jeg havde lavet alt det andet på den havde den nok ikke overlevet, men nu skal den.

5 år siden

Jeg har en stor industrirulle gaffa-tape hvis det skulle knibe

Og få så kørt den Fiat til skrot hvor den hører hjemme så tåbe Trabien og CampLetten kan komme ud at køre på vejen hvor de hører hjemme!

5 år siden

så kom jeg i gang med den gamle sprite 400. Den viste sig at være noget mere mør end jeg havde regnet med. alt inderbeklædning bagi, samt den bageste del af gulvet skal skiftes. men så er det jo dejligt at den er nem at skille ad.

5 år siden

nå ja og så var vi ude at få en is ved fårup sø i volvoen i dag. den havde fået fint besøg da vi kom tilbage.

5 år siden

Hentet nye sko til trabanten og traileren:

5 år siden

Så skal der bare lige slibes og males 4 fælge mere, så det bliver ens på bilen og traileren.

5 år siden

Forresten har vi nogle fiat folk her på stedet? flere af svendene med 30 års erfaring med alt muligt har måtte give fortabt overfor en fiat punto fra 1994...

5 år siden

Det er en Fiat; Den hører til på skrotpladsen! Lad nu være med at pine den længere, og lad den dø i fred ;-P

Jeg er selv ikke igang med at rode mekanik; Jeg går rundt og bygger festival; Der er middelaldermarked her i byen snart, så jeg går og sætter telte og andet udstyr op.

5 år siden

Hvad fejler fiaten da mathias?

5 år siden

Når jeg starter den om morgenen, springer den fint igang, og går fint i tomgang. slukker man den så, eller går i stå i et lyskryds er den noget træls at få liv i igen. den tørner længe før den begynder at halte, og går meget ujævnt ca. 30 sek. før den kommer til sig selv igen.

Nogengange får den en ide om den skal stå og køre op og ned i tomgang, mellem 800 og 1500 rpm ca.
    Alle dem jeg har snakket med siger temp. føler til motorstyringen, og den kostede 100 kr, men det hjalp så ikke overhovedet.

5 år siden

Ja ok. Ja det lyder mystisk. Jeg har en kammerat der har rodet lidt med fiat før i tiden. Prøver lige at,forelægge ham problemet.

5 år siden

Vides ikke med bestemthed, men synes kunne den ikke, dog ikke pga. motoren, men sølle 34% skævbremsning på bagakslen (30% tilladt) og så lige et rusthul mere til samlingen. den så ellers sund ud, men var noget tynd hvor selerne på bagsæderne sidder fast i hjulkassen....

Nogen der ved hvordan de bagerste blinklys skal strikkes på en dm50'er, når den er med det her sæde?
    baglygten sidder på selve sædet, og den model med bagagebærer sidder lygten og blinklyset på et stort beslag på skærmen.

5 år siden

Mathias, hvad med at få en bagskærm på; der sætter du så "nummerpladeholderen" på hvor du så også sætte blinklysene på - eventuelt også flytter baglygten ned.

Uanset hvad er det meget træls ikke at køre med bagskærm hvis der er skidt på vejen; Så det kan kun anbefales...

Og hvorfor ikke få det originale sæde på i stedet for det lange uoriginale?
    Men det kan være det bare er mig der syntes at det originale er kønnere til modellen

5 år siden

Den ligner overhovedet ikke en knallert nu. den ligger jevnt fordelt over garagen. jeg er bare ved at samle stumper sammen.
    Jeg har den anden model sæde til at ligge, men det er ikke med org. maling, så går ideen med patina lidt af det.

Har du et billede, eller er den magen til den med lygteholderen?
    mangler vist kun beslaget, blinklysene og et højre spejl, så skal der bare skrues sammen.

5 år siden

Det var så ikke nødvendigt at skrue selen af plasticbeklædningen når man piller det ud, man tager bare et stykke inderskærm med.

5 år siden

Hvis du kigger på min Samurai kan du se den, det er nok den du kalder for lygteholderen ja, jeg kalder den bare for nummerpladeholder fordi de jo blev leveret med en lille stålplade på, og fordi den har samme opbygning som Yamahas gamle nummerpladeholder (kig evt på mine gamle Yamahaer - jeg mener også at Hondaen havde det samme), hvor lygterne jo også er monteret på.

Jeg kan lige kigge om jeg har nogen blinklys (bagtil?) på onsdag

5 år siden

Den holder har jeg også til at sidde på den skærm jeg skal bruge, men der er ikke plads til holderen sammen med det lange sæde, så blinklysene skal ave noget andet at sidde i. men kan ikke finde noget nogen steder.

Jeg har købt de forreste blinklys hos Asnæs importen. de kan få en hel masse hjem til dm'eren. nye org. dele, og super god betjening. De har bare ikke højre spejl, men arbejder på at kunne skaffe det også. Jeg regner med at købe de bagerste blinklys der også, men skal lige have noget de kan sidde i først.

5 år siden

-og to nye hjulcylindre bagpå. bremsevæsken var på den forkerte side af pakningen... Så skal der bare lige smøres og kæles lidt for det hele, mon så ikke den finder de 4% et sted.

5 år siden

Der koster de 100 kr stykket, men skal lige se på mandag, da vi får volvo-rabat ved au2parts, så det kan være de kan levere bedre kvalitet til samme pris.

5 år siden

Hjulcylindre koster 117 kr hos autoparts, og det e sikker noget bedre kvali end thansen.

Idag blev det lige til et lastbilkørekort, og (måske) død viskermotor.
    Der er strøm på alle klemmerne når de er slået fra, og når man drejer kontakten en tak forsvinder strømmen på 31a og b, drejer man en tand til forsvinder strømmen fra den næste klemme. der er konstant strøm p den nederste (54?), og ordentlig stel til karrosseriet på klemme 31. Har også prøvet at pille alle undtagen stel af og give den plus direkte fra batteriet på den nederste klemme, og der sker intet...

Kan det køre med en 6V viskermotor istedet, da jeg har en på lager, eller skal det være en 12V?

5 år siden

Jeg har fejlsøgt lidt på det.
    Sprinkler virker fint.
    Kontakten klikker som den skal på begge intervaller.
    Der er strøm på de fire nederste klemmer når der er tænding på
    Der er stel på den øverste klemme (31)
    Når kontakten er på 1. trin forsvinder strømmen på 31 a og b
    når kontakten er på 2. trin forsvinder strømmen på 31 a og b. og 54d
    Der er altid strøm på klemme 54.

Gør den som den skal så? der er overhovedet ingen reaktion fra motoren...

5 år siden

Idag gik der så ild i sikringsboksen (overdrivelse fremmer forståelsen. ) Sikring nr 7 blev meget varm (nok til at låget slog sig) men sprang ikke. ind og kigge i klogebogen, og kom frem til at den er til viskerne, sprinklermotoren, og havariblinket.
    Rodede så lidt frem og tilbage, og målte lidt på begge sider af sikringen, og skiftede sikringen. fulgte ledningerne lidt rundt, for at se om noget var gnavet, men fandt ikke noget usædvanligt. så gik et i sig selv igen, så må vi se om en bliver varm imorgen når jeg skal på køretur med veteranklubben.

5 år siden

Mener faktisk der er huller til en pulverslukker nede ved hjulkassen i førersien, så det kan da godt være man skal finde en lille 2 kg. eller noget. en skal bare sidde så man kan nå den fra førersædet, for man har ikke tid til at hente den i bagagerummet.
    Har set en turistbus hvor der var tabt et skod oppe ved fordøren der fik fat i tæppet. 10 min senere sprang bagruden.

5 år siden

Sikringskassen er stoppet med at bryde i brand tilfældigt indtil videre, og kan ikke finde nogen fejl i nærheden, så det får lov at køre til den gør det igen.

Idag fik jeg malet en traileraksel, og pillet de større dele af vw'en, så vi kan se hvad der gemmer sig derunder, og begynde at samle stumper sammen.

5 år siden

Der er en ny front på vej med posten. måtte smide sølle 800.- for den, og der er nogen der siger at bagskærme koster et par tusind, så den må næsten være stjålet.

• Veteran D Tilmeldt: jun 2014
    5 år siden

Bare til orientering så mener jeg at blinklys på en Yamaha sidder fast på bagskærmen, på de samme beslag hvor bagskærmen skrues på stellet

5 år siden

Og i dag har jeg IGEN slebet gamle dele ned og malet dem, jeg er i gang med at renovere en gammel Volvo 544
    Efter sommerferien starter jeg forfra med en opel rekord fra 58, og den skal ha den helt store tur, og den skal IKKE være original

5 år siden

Her er lige et billede

5 år siden

Ser godt ud.

5 år siden

Mange tak

5 år siden

Mange tak
    Her er et link til det album jeg har lavet herinde, det er lidt tidligere i processen
    http://klassiskmotor.bazoom.com/dk/fotoalbum/projekter/3630-volmer-er-naesten-klar-til-en-opstart-

5 år siden

Og ja, det har godt nok taget lang tid og kostet en del, men så regner jeg også med at det bare spiller
    Ny karburator, vandpumpe, benzinpumpe, kobling, renoveret topstykke osv osv...

5 år siden

Desværre skal den sælges efter sommerferien, til fordel for renoveringen af min 58 rekord, den skal ha den store tur og det bliver rådyrt

5 år siden

He he, jeg er desværre ikke en rig mand, og jeg VIL ha min Opel sat i tip top stand, så den skal sælges
    Til Volvo`en er der også spritnye brede stålfælge, og den er rigtig fin indvendig.
    Jeg vil se om jeg kan sælge den kontant og hvis jeg ikke kan det, vil jeg se om jeg kan få en lakering eller en nypolstret kabine til min Opel i delvis bytte for den, så kan en evt køber få den lidt billigere på den måde.
    Men der skal ikke herske nogen tvivl om at det piner mig, jeg har ikke selv kørt i den overhovedet
    Den har ca 7 år til syn så det er bare at hente plader til den.

5 år siden

Jeg har et nært forhold til min Opel, en masse oplevelser osv. Her er et billede fra da jeg var i Italien i min Opel

5 år siden

Planen var at jeg skulle til Italien i min Volvo men jeg kan desværre ikke nå at få den færdig, jeg er gået lidt for meget i detaljer med den og det har taget tid, og jeg skal afsted om kort tid

5 år siden

Dvs, jeg kunne godt nå at få den færdig men jeg ville gerne køre et par uger i den inden den skal køre 3200km så jeg lige kunne se om der opstod nogle problemer

5 år siden

Her er albummet fra turen til Italien med lidt flere billeder:
    http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/off_topic/67886-toeffe_i_italien_2010_o

5 år siden

Stellet er kommet tilbage fra galva:

5 år siden

Og jeg har fået strikket et par skærme sammen, da de gamle ikke var så gode.
    Har brugt den bedste af dem til at tage mål efter.

5 år siden

Hvilken farve vil være god hertil? træsiderne bliver samme farve som bilen. De har været hvide engang, men det tror jeg bliver svært at holde pænt, og sort kommer nok til at træde for meget frem.

5 år siden

Er det til den grønne Trabi? Så ville jeg syntes at en creme-farvet ville se godt ud til skræmkasserne; det er tilstrækkeligt 70er til at blive kikset - men stadig se pænt ud - og også mørkere end hvid så kan måske holdes pænt lidt længere...?

Ellers en lysere gul eller sandfarvet, så du lige får de par toner mørkere end creme...

Selv har jeg været igang med at save lidt af fra det gamle håndbremsekabel til min Hillman så de sidste ting kan blive gjort klar til den - og jeg havde planer om at kablet skulle skiftes her i weekenden.... men det bliver nok først i næste weekend - eller engang derefter...

5 år siden

jeg har en gammel golf 2, som jo kræver lidt arbejde ind imellem. så jeg købte en reservedels bil for 1500 kr, som er på "militær papirer". så når jeg skal af med den er der kun jernhandleren tilbage. så frem med den store 230 MM vinkelsliber. så kan den da hugges op i små stykker som jeg kan håndtere. PT står der kun bagenden tilbage i værkstedet.

og jeg ved godt jeg roder.

5 år siden

Beslutningen er taget, de bliver papyrus hvid, ligesom træet på traileren, og bilen. Tror også der står en enkelt bøtte på lager endu.

Save af håndbremsekabler? Er de blevet så meget for lange?

Jeg vil godt vædde med jeg kunne rode mere i det værksted Claus.

5 år siden

Fin Volvo i baggrunden claus

5 år siden

så kan du da lige få et billede mere Mathias. Der roder det lidt mere tror jeg nok

tak for det veteran doktor. det er min 68er quick som også er oprettet herinde.

• Kim P Tilmeldt: jun 2014
    Svar: 8
    5 år siden

Kunne ellers være fin til brug, til et trailer projekt, den golf der, Claus.

5 år siden

Claus: Den fine Opel der holder ved siden af din Volvo på et af billederne, er det også en del af familien?
    Jeg ER jo Opelmand

5 år siden

kim.
    ja jeg har faktisk overvejet det. det erderfor den ikke er skåret op endnu, går ov evervejer om det skal være en golf trailer.

vet doc.
    tænker du på den sorte på det billede med græsset på? nej det er ikke min. det er bare et billede fra tørskind grusgrav.
    man har haft en kadett A som jeg sog måtte opgive at lave.

5 år siden

Ja det var den jeg tænkte på
    Jeg elsker min gamle 58`er rekord, det eneste minus er at den ikke rigtig har nogle kræfter, men det vil jeg ændre nu hvor den skal ha den helt store tur.
    Og undervognen skal også strammes lidt op så den ikke sejler i sving

5 år siden

Min Volvo købte jeg bare for sjov, og det tog så lidt overhånd med at lave den i stand, jeg kunne ikke stoppe igen

5 år siden

ja det kan godt tage overhånd. jeg ville gerne selv i gang med en bil en gang. men lige nu har jeg en sprite 400 campingvogn jeg skal have laves og en mkp campingvogn er også på vej.

har du flere billeder af den volvo? har godt set den på BG også men aldrig i helt figur hvis man kan sige det.

5 år siden

Jeg har i mellemtiden købt nye brede stålfælge til den, de er bare ikke monteret endnu.
    jeg ved ikke om du har læst mine kommentarer længere oppe, men den skal desværre sælges efter ferien, så jeg har råd til at sætte min opel i stand

5 år siden

jo det så jeg godt. kan du holde pengene hjemme på den så?

5 år siden

Nej det tror jeg ikke at jeg kan..
    MEN får jeg ikke det rette bud, så bliver den hvor den er.
    Jeg har brugt mange penge og mange timer på den, så den bliver ikke solgt for en slik, så hellere knokle røven ud af bukserne for at få min opel klar
    Jeg håber at rende på den person der kan se at der er kælet for detaljen, og sætter pris på dette.. Skal den stå 100% skal den males, men det kan ikke betale sig for mig pt, så taber jeg endnu mere på den. Omvendt, hvis den ikke bliver solgt, så maler jeg den og beholder den et stykke tid til der måske dukker en op der vil give prisen for den.

5 år siden

Jeg har slettet billedet igen da den ikke skal vises frem endnu, men nu har du fået et smugkig

5 år siden

den så da også ud til at stå ok i lakken synes jeg.

5 år siden

Ja det går men den står ikke 100%, der er lidt småfejl rundt omkring og den er ikke helt blank, det er over 20år siden at den blev malet sidst.

Svar til: Hvad har du lavet på værkstedet idag?

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...